DRIJFT WAARNEMEND BURGEMEESTER APTROOT OP SLINKSE WIJZE DE GEMEENTE WASSENAAR HET FUSIEFUIK IN?

ilRV Harmonisering voor beide gemeenten (ac)

DRIJFT WAARNEMEND BURGEMEESTER APTROOT DE GEMEENTE WASSENAAR  OP SLINKSE WIJZE HET FUSIEFUIK IN?

Onlangs hebben de colleges van Wassenaar  en Voorschoten aan de raden voorgesteld  het beleid en de processen  te harmoniseren tussen de raden, de  colleges en de burgemeesters van de gemeenten Voorschoten en Wassenaar.  Harmonisatie van beleid impliceert ook de harmonisatie van regelgeving  wat de  juridische vertaling van beleid is.

De  voorgestelde ongeclausuleerde beslissing, betreft het zonder enig voorbehoud harmoniseren van het door de burgemeesters, colleges en raden vast te stellen beleid en regelgeving en de hieraan ten grondslag liggende processen.

Autonomie van de gemeente Wassenaar dreigt aangetast te worden

Het maakt een dusdanige inbreuk op de autonomie van Wassenaar, dat Democratische Liberalen Wassenaar weigert een dergelijk besluit in deze vorm te nemen. Een dergelijk besluit kan alleen als de beide raden tevens het principebesluit nemen om te gaan herindelen.  En dat is DLW geenszins van plan omdat als voorwaarde gesteld is dat de ambtelijke samenwerking met Voorschoten de autonomie van Wassenaar niet zou aantasten maar dat slechts bepaalde taken gezamenlijk worden uitgevoerd.

Openbare brief college Voorschoten aan college Wassenaar inzake Bestuurlijke Toekomst gemeente Voorschoten en gemeente Wassenaar 20 juni 2017

Verschil  tussen ambtelijke fusie en herindeling

Dat is een belangrijk verschil tussen deze ambtelijke samenwerking (eigenlijk een ambtelijke fusie)  en herindeling . Bij  een (voorgenomen) herindeling (een “gewone” fusie dus) dragen de raden hun volledige autonomie over. Zij zijn dan hun zeggenschap over de eigen gemeente kwijt.

De intergemeentelijke  samenwerking kan op verschillende manieren gestalte krijgen. Van een eenvoudige samenwerkingsovereenkomst tot de meest vergaande vorm, de gemeenschappelijke regeling zoals Wassenaar. De bestuursorganen van de gemeente Wassenaar zijn op allerlei terreinen samenwerkingsverbanden aangegaan, waaraan in meer of minder vergaande mate taken en/of bevoegdheden zijn overgedragen (delegatie) of opgedragen (mandaat).

Eén daarvan is de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde, afgekort de GR WODV. De GR WODV is een samenwerkingsverband van de colleges Wassenaar en Voorschoten.

Bevoegdheden

Beide colleges hebben aan het bestuur van de GR WODV de bedrijfsvoeringstaken en de taken op het gebied van de ontwikkeling, voorbereiding en uitvoering van beleid opgedragen. De beide colleges zijn door deze mandaatconstructie voor deze taken afzonderlijk verantwoordelijk en aanspreekbaar. De vaststelling van het gemeentelijke beleid en regelgeving was en is aan de colleges en de raden, ieder voor zover bevoegd.

Harmoniseren van processen, beleid en regelgeving is een  processtap  naar herindeling

Indien de raden een principebesluit nemen tot herindeling/bestuurlijke fusie, volgt er de vaststelling van het herindelingsontwerp door de raden. Op het moment dat voormeld besluit is genomen, worden het herindelingsproces gestart dat bestaat uit:

  1. het samenvoegen van de ambtelijke organisaties, de ambtelijke fusie;
  2. het harmoniseren van processen, beleid en regelgeving tussen de herindelingspartners, de fusie.

Ambtelijke fusie zou leiden tot lagere kosten en betere bestuurskracht

De ambtelijke fusie heeft zich in eerste instantie beperkt tot de harmonisatie van de bedrijfsvoeringstaken (PIJOFACH). Met ingang van 1 januari 2013 zijn vervolgens ook de inhoudelijke vakafdelingen van beide gemeenten gefuseerd en opgegaan in de door de beide colleges opgerichte  GR WODV.  Het doel was dat bestuurskracht beter zou worden tegen lagere kosten. In 2012 constateerde Partners en Pröpper dat de bestuurskracht onvoldoende was maar in 2016 constateerde BMC dat de bestuurskracht nog steeds onvoldoende was. Dat laatste onderzoek was volgens DLW onder de maat omdat eea was gebaseerd op vnl interviews en niet op eigen onderzoek van BMC. BMC staat daarnaast bekend als voorstander van gemeentelijke herindeling.

Ondanks beweerdelijke besparingen bestuurlijke kosten van Wassenaar in 5 jaar 22 naar 24,9 miljoen

In totaal kostte de ambtelijke organisatie van Wassenaar in 2012 13,5 miljoen en in 2016 was dat gestegen tot 15,5 miljoen terwijl de ambtenaren van de uit de WODV uitgeplaatste GR BSGR nog eens circa 0,4 miljoen. Nog steeds is er sprake van frictiekosten. In 2016 is daar voor 2,5 miljoen voor gereserveerd.  Het bestuur (college  van burgemeester en wethouders , huisvesting etc)  kostte in 2012 nog  8,5 miljoen in 2016 waren die kosten  gestegen tot 9 miljoen.

Colleges Voorschoten en Wassenaar constateren dat de ambtelijke fusie nog steeds niet is gelukt

Gelet op het nu voorliggende voorstel constateert het college blijkbaar dat de harmonisatie van de inhoudelijke vakafdelingen, ondanks de ambtelijke fusie, (nog) niet is gelukt. Het gaat hier specifiek om de ontwikkeling, voorbereiding en uitvoering van beleid en regelgeving (niet de vaststelling ervan).

In de praktijk zijn het de samenwerkende ambtenaren voor de gemeenten Voorschoten en Wassenaar (gebleven) in plaats van één ambtelijke organisatie die het beleid ontwikkelt, voorbereidt en uitvoert voor beide gemeenten.

Medebewindstaken zijn voornamelijk verantwoordelijkheden van een college

Tachtig procent van de gemeentelijke taken zijn medebewindstaken, waarbij sprake is van meewerken aan, mede realiseren van beleid dat al dat in hoofdlijnen is vastgesteld door hogere overheden (provincie en rijk). De invloed van de raden bij de invulling van deze medebewindstaken is beperkt

De ontwikkeling en de voorbereiding van het beleid in deze is hoofdzakelijk een zaak van de colleges. Met deze wetenschap kan de vraag gesteld worden wat de beide colleges van Voorschoten en Wassenaar ervan weerhouden heeft om bij de ontwikkeling, voorbereiding en uitvoering van beleid gezamenlijk op te trekken en waardoor zij zich nu blijkbaar genoodzaakt zien dit verstrekkende besluit  aan de raden voor te leggen.

Volledig harmoniseren zoals de colleges willen is een fusieproces

Het volledig harmoniseren van processen, beleid en regelgeving zoals de colleges van Voorschoten en Wassenaar nu voorstellen is onlosmakelijk verbonden met een fusieproces. Hieraan gaat in beginsel, als gezegd, het vaststellen van een herindelingsontwerp door de raden vooraf. Voor dit harmonisatieproces is het nauwelijks relevant een onderscheid te maken tussen autonomie en medebewind.

Dit onderscheid tussen autonomie en medebewind is echter van belang als je als samenwerkingspartners besluit – om zonder te fuseren of juist vanuit de wens een fusie te willen voorkomen -, om processen, beleid en regelgeving af te stemmen of te harmoniseren teneinde de bestuurskracht te verhogen.

Autonomie bepaalt immers waarin de ene gemeente zich van de andere onderscheidt, bij autonomie is sprake van eigen beleid, de eigen “politiek”’.

In het voorstel van het college wordt voormeld onderscheid niet betrokken. Daarnaast ontbeert de voorgestelde beslissing ook voor het overige (toets)criteria, uitgangspunten en randvoorwaarden waaraan moet zijn voldaan wil de raad een harmonisatiebesluit kunnen nemen.

Congruentie en succes van de van samenwerking is ver te zoeken

Daarnaast is qua samenwerkingsverbanden van congruentie tussen de raden van Voorschoten en Wassenaar geen sprake. Aan geen enkel samenwerkingsverband wordt door zowel de raad van Voorschoten als de raad van Wassenaar deelgenomen. Dit gegeven is van eminent belang als het gaat om het vaststellen van gemeentelijk beleid en regelgeving en een eventueel te nemen harmonisatiebesluit hieromtrent.

Voorschoten kreeg deze week de catastrofale begrotingsscan van de Provincie

digitaleversiebegrotingsscangemeentevoorschoten

Begin deze week kreeg Voorschoten te horen dat zij structureel 7.5 miljoen teveel uitgeven. De wethouder die mede voor het beleid verantwoordelijk was is nu wethouder in Wassenaar. Eerder was zoiets het geval met een incapabele gemeentesecretaris die een groot probleem met de traverse veroorzaakte, die secretaris ging vervolgens aan de slag in Wassenaar en weer gebeurde hetzelfde. Gelukkig is zij vertrokken.

Voorschoten geeft 7,5 miljoen meer uit dan nodig – Omroep West

Nadat Voorschoten de scan ontving bedachten zij blijkbaar dat ze maar aan Wassenaar moesten gaan hangen. Het college van Voorschoten stelde vragen aan het college van Wassenaar. De eerste kan de vraag niet stellen, de tweede kan het niet beantwoorden omdat de raden erover gaan. Het moge duidelijk zijn dat met dit soort incapabele burgemeesters de problemen nooit opgelost gaan worden.

Voorschoten zint op fusie met Wassenaar _ voorschoten

Fusie van failliet Voorschoten en armlastig Wassenaar in de hoofden van bestuurders al een feit?

Daarnaast kan de raad geen besluit nemen over de harmonisatie van beleid, regelgeving en processen die bij wet exclusief aan het college en de burgemeester zijn toegekend.  De griffier van Voorschoten maakt het wel heel bont. Onbevoegd om raadsvoorstellen te doen presteert hij het zelfs om een ontwerpbesluit voor te leggen aan de raad van Wassenaar. Blijkbaar is de fusie in het hoofd van zowel de bestuurders van Voorschoten als die van Wassenaar al een feit anders kan je dit alles niet voorstellen. Wellicht is het ook opzet  dat veel zaken ambtelijk en bestuurlijk een fiasco zijn.

Juridisch & organisatorisch is het onwenselijk dat 2 besluiten gecomprimeerd worden tot één ontwerpbesluit

Zowel uit juridisch (bestuursrechtelijk: bijv. het recht op amendement) en uit praktisch oogpunt is het daarnaast onwenselijk dat twee besluiten zijn gecomprimeerd tot één ontwerpbesluit. De raad die het eerste het besluit neemt en ondertekent, dwingt als het ware de raad van de andere gemeente hierin te volgen.

Door wanbeleid verdwijnt de spaarpot van Wassenaar als sneeuw voor de zon

Door wanbeleid van de gemeente Wassenaar is de algemene reserve van de gemeente Wassenaar in 3 jaar tijd gedaald met 20 miljoen .In 2016 verdween alleen al  7 miljoen uit de algemene reserve. Wij schreven eerder over de brief van de provincie over een dreigend preventief toezicht  voor Wassenaar. Een maatregel waar de gemeente Voorschoten al mee geconfronteerd is. DLW waarschuwde hier al voor in 2013.

Verkort partijprogramma Democratische Liberalen Wassenaar

Structurele bezuinigingen raken de inwoners

Nu moet de gemeente Wassenaar structureel 2 miljoen gaan besparen zonder lastenverhoging en zonder dat het gevolgen heeft voor de voorzieningen in Wassenaar.  Dat gaat natuurlijk niet lukken, de inwoners van Wassenaar worden geconfronteerd met een lager voorzieningen niveau, dalend onderhoud van de openbare ruimte etc waardoor de gemeente minder aantrekkelijk zal worden om in te wonen. De huizen zullen daarnaast ook nog eens in waarde dalen. Dat alles dankzij de 2014-2081 coalitie CDA/D66/GL/Pvda en Passie voor Wassenaar.

Kadernota 2018 2021 Wassenaar raad